Ideile
de bază ale programului Step by Step pun accent pe:
- Individualizarea
experienţelor de învăţare ale fiecărui copil;
- Asistarea copiilor în
exprimarea alegerilor prin intermediul planificării activităţilor în cadrul
centrelor de activitate;
- Participarea familiei.
Step by Step este o metoda alternativa
de educatie a copiilor de la nastere pana la adolescenta bazata pe datele
psihologiei stiintifice a dezvoltarii copilului. Metoda s-a consolidat si
verificat in peste 30 de ani de aplicare si functioneaza in peste 26 de tari.
Elaborarea metodei si licenta ei apartine Children Resource International din
Washington – SUA. In Romania a aparut in anul 1994 ca metoda alternativa a
invatamantului de stat.
Step by Step inseamna un
proces de predare, invatare si evaluare centrat pe copil, nu pe obiective
abstracte, individualizat, care respecta capacitatile dar si nevoile micutilor,
ritmul si stilul de invatare ale fiecaruia.
Invatarea este organizata pe centre de activitate, in grupuri mici de
copii, cu metode de predare-invatare-evaluare echilibrate care respecta
personalitatea copilului.
Centrele de activitate
Intr-o clasa Step by Step mesele sunt
delimitate intre ele de rafturi cu materiale didactice specifice unei
activitati ( matematica-jocuri manipulative, stiinta, arta, alfabetizare, joc
de rol, constructii, nisip si apa), constituind astfel Centrele de activitate.
Pe pereti vor exista diferite materiale
care persona lizeaza copiii ( poze sau semne proprii fiecaruia, date de nastere, etc) si
care planifica – in conformitate cu alegerea fiecaruia, activitatile copiilor
pe ziua sau saptamana in curs, precum si responsabilitatile lor. Veti vedea
afisate regulile clasei, care sunt
stabilite si discutate pentru a fi intelese de comun acord.
De
asemenea se poate vedea calendarul naturii pe care copiii îl
actualizează zilnic, astfel învăţând zilele săptămânii, lunile anului, vremea
şi sărbătorile, consemnate in dreptul fiecarei zile. Veti intalni panoul
cu prezenta copiilor la
activitati precum si materiale vizuale tematice, dar si productia copiilor din
ultimele zile –rezolvarea sarcinilor tematice ale acestora.
In
sala de grupa veti observa un spatiu cat mai larg posibil dominat de un scaun
cu inscriptia „Scaunul autorului”; este locul din care, fiecare copil isi
expune rezolvarile, experientele, ideile proprii, in fata celorlalti colegi, in
diferite momente ale zilei de activitate. Aceasta postura il face pe copil
responsabil in fata celorlalti copii, dar ii acorda fiecaruia, la momentul
respectiv, atentia si respectul cuvenite.
De
asemenea, va exista o jucarie - „ mascota
clasei” - pe care, pe rand, copiii o vor lua acasa iar a doua zi vor veni
si vor impartasi colegilor aventurile prin
care au trecut impreuna cu mascota in ziua anterioara.
Centrul « Alfabetizare »
Un
spatiu care include o biblioteca dotata cu materiale adecvate, diverse si
atractive: carti cu imagini sau de povesti, carti simple de stiinta, carti
istorice sau de fictiune, alaturi de inregistrari audio de toate tipurile.
Copiilor le stau la dispozitie instrumente de scris, diferite tipuri de hartie
in scopul de a-si insusi in mod spontan scrisul si cititul. Copiii sunt
incurajati sa scrie folosind simboluri create de ei, sa realizeze carti in mod
independent sau alaturi de colegi, sa creeze ghicitori, rime, sa se simta autor
si sa dicteze educatoarei povestile create, sa conceapa si sa rezolve rebusuri.
Centrul
« Matematica/Manipulative »
Este un centru
destinat dezvoltarii capacitatii de perceptie si a motricitatii fine, precum si
cultivarii aptitudinilor matematice. Centrul dispune de materiale care
incurajeaza dezvoltarea gandirii matematice, precum: forma, figurine,
mozaicuri, puzzel-uri, instrumente de masura, loto, domino, figuri geometrice.
Jucandu-se cu ele copiii invata sa sorteze, sa clasifice, sa puna in
corespondenta, sa numere, ajungand pana la operatii simple de adunare si
scadere.
Centrul « Stiinta »
Este
locul in care copiii fac experiente si decoperiri, lucrand atat cu materiale
ecologice, din natura, cat si cu instrumente de cercetare ( prisme, binoclu,
microscop, insectare si acvarii, stetoscop, lupe si lanterne, cantare si alte
instrumente de masurare). Curiozitatea naturala a copiilor este astfel
valorificata. Centrul « Stiinta » pune la dispozitia copiilor carti,
reviste, albume si fotografii care-i motiveaza pentru cunoastere si
descoperire.
Centrul « Arta »
Acesta
este spatiul pentru desen, pictura, colaj, modelaj cu materiale de calitate
(plastilina, pasta de modelat, lut, deseuri textile) si instrumente ( foarfeci,
creioane, pensule, spatule). Sevaletul nu ar trebui sa lipseasca din salile de
grupa ca si roata de olar care se gaseste in gradinita.
Centrul « Materiale de constructie »
Este
centrul in care copiii dispun de seturi de materiale de constructie speciale, din
lemn si plastic, alaturi de forme si accesorii de construit care exerseaza
abilitati variate, cum sunt cele manuale, cognitive sau imaginative.
Centrul « Joc de rol »
Este
spatiul in care copiii se exprima pe sine, isi exprima nevoile, dorintele, experientele,
jocurile lor fiind incurajate de existenta unor materiale ca de pilda: papusi
cu accesorii, seturi de joc, masti si costume ale diferitelor personaje,
marionete.
Centrul « Nisip si apa »
Este unul din
spatiile preferate de copii din sala de grupa. Destinat experimentelor si
constructiei, materialele care populeaza spatiul sunt: coloranti alimentari,
palnii, tuburi de plastic, jucarii plutitoare, recipiente specifice jocului in
nisip, jucarii pentru nisip.
Materialele
din centrele de activitate promovează şi stimulează copiii în utilizarea
tuturor senzorilor. Prin experimentare, investigare şi descoperire copiii
testează idei şi dobândesc informaţii pe căi proprii. Acesta este modul prin
care ei îşi dezvoltă obişnuinţa de a rezolva probleme, de a gândi critic şi de
a alege. Va exista un zumzăit în timpul activităţilor în centre, căci copiii
interacţionează în
mod spontan cu
colegii lor. Rolul echipei de educatori este de a acţiona ca mediatori. Copiii
mici nu trebuie forţaţi să continuie o activitate care nu le trezeşte
interesul. De aceea, clasa trebuie să fie organizată încât să ofere o gamă
largă de activităţi şi materiale dintre care copiii să poată alege.
Materialele, echipamentele şi
mobilierul trebuie să se afle la nivelul copiilor, scaunele pot fi din plastic
de culori diferite, iar măsuţele în diferite forme şi dimensiuni. Lucrările
copiilor sunt expuse la înălţimea ochilor lor, ei având astfel posibilitatea de
a le aseza singuri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu