joi, 25 septembrie 2014

ALTERNATIVA STEP BY STEP




          Pentru Step by Step, oamenii se nasc egali in ceea ce priveste sansele de a reusi in viata. Dar se nasc diferiti - in ceea ce priveste felul in care isi vor construi succesul.

      Ideile de bază ale programului Step by Step pun accent pe:
- Individualizarea experienţelor de învăţare ale fiecărui copil;
- Asistarea copiilor în exprimarea alegerilor prin intermediul planificării activităţilor în cadrul centrelor de activitate;
- Participarea familiei.

        Step by Step este o metoda alternativa de educatie a copiilor de la nastere pana la adolescenta bazata pe datele psihologiei stiintifice a dezvoltarii copilului. Metoda s-a consolidat si verificat in peste 30 de ani de aplicare si functioneaza in peste 26 de tari. Elaborarea metodei si licenta ei apartine Children Resource International din Washington – SUA. In Romania a aparut in anul 1994 ca metoda alternativa a invatamantului de stat.
       Step by Step inseamna un proces de predare, invatare si evaluare centrat pe copil, nu pe obiective abstracte, individualizat, care respecta capacitatile dar si nevoile micutilor, ritmul si stilul de invatare ale fiecaruia.
Invatarea este organizata pe centre de activitate, in grupuri mici de copii, cu metode de predare-invatare-evaluare echilibrate care respecta personalitatea copilului.
Centrele de activitate
     Intr-o clasa Step by Step mesele sunt delimitate intre ele de rafturi cu materiale didactice specifice unei activitati ( matematica-jocuri manipulative, stiinta, arta, alfabetizare, joc de rol, constructii, nisip si apa), constituind astfel Centrele de activitate.
     Pe pereti vor exista diferite materiale care persona lizeaza copiii ( poze sau semne proprii fiecaruia, date de nastere, etc) si care planifica – in conformitate cu alegerea fiecaruia, activitatile copiilor pe ziua sau saptamana in curs, precum si responsabilitatile lor. Veti vedea afisate regulile clasei, care sunt stabilite si discutate pentru a fi intelese de comun acord.
De asemenea se poate vedea calendarul naturii pe care copiii îl actualizează zilnic, astfel învăţând zilele săptămânii, lunile anului, vremea şi sărbătorile, consemnate in dreptul fiecarei zile. Veti intalni panoul cu prezenta copiilor la activitati precum si materiale vizuale tematice, dar si productia copiilor din ultimele zile –rezolvarea sarcinilor tematice ale acestora.
In sala de grupa veti observa un spatiu cat mai larg posibil dominat de un scaun cu inscriptia Scaunul autorului”; este locul din care, fiecare copil isi expune rezolvarile, experientele, ideile proprii, in fata celorlalti colegi, in diferite momente ale zilei de activitate. Aceasta postura il face pe copil responsabil in fata celorlalti copii, dar ii acorda fiecaruia, la momentul respectiv, atentia si respectul cuvenite.
De asemenea, va exista o jucarie - „ mascota clasei” - pe care, pe rand, copiii o vor lua acasa iar a doua zi vor veni si vor impartasi colegilor aventurile prin care au trecut impreuna cu mascota in ziua anterioara.
Centrul  « Alfabetizare »
Un spatiu care include o biblioteca dotata cu materiale adecvate, diverse si atractive: carti cu imagini sau de povesti, carti simple de stiinta, carti istorice sau de fictiune, alaturi de inregistrari audio de toate tipurile. Copiilor le stau la dispozitie instrumente de scris, diferite tipuri de hartie in scopul de a-si insusi in mod spontan scrisul si cititul. Copiii sunt incurajati sa scrie folosind simboluri create de ei, sa realizeze carti in mod independent sau alaturi de colegi, sa creeze ghicitori, rime, sa se simta autor si sa dicteze educatoarei povestile create, sa conceapa si sa rezolve rebusuri.

Centrul  « Matematica/Manipulative »
Este un centru destinat dezvoltarii capacitatii de perceptie si a motricitatii fine, precum si cultivarii aptitudinilor matematice. Centrul dispune de materiale care incurajeaza dezvoltarea gandirii matematice, precum: forma, figurine, mozaicuri, puzzel-uri, instrumente de masura, loto, domino, figuri geometrice. Jucandu-se cu ele copiii invata sa sorteze, sa clasifice, sa puna in corespondenta, sa numere, ajungand pana la operatii simple de adunare si scadere.
Centrul  « Stiinta »
Este locul in care copiii fac experiente si decoperiri, lucrand atat cu materiale ecologice, din natura, cat si cu instrumente de cercetare ( prisme, binoclu, microscop, insectare si acvarii, stetoscop, lupe si lanterne, cantare si alte instrumente de masurare). Curiozitatea naturala a copiilor este astfel valorificata. Centrul « Stiinta » pune la dispozitia copiilor carti, reviste, albume si fotografii care-i motiveaza pentru cunoastere si descoperire.
Centrul  « Arta »
Acesta este spatiul pentru desen, pictura, colaj, modelaj cu materiale de calitate (plastilina, pasta de modelat, lut, deseuri textile) si instrumente ( foarfeci, creioane, pensule, spatule). Sevaletul nu ar trebui sa lipseasca din salile de grupa ca si roata de olar care se gaseste in gradinita.
Centrul  « Materiale de constructie »
Este centrul in care copiii dispun de seturi de materiale de constructie speciale, din lemn si plastic, alaturi de forme si accesorii de construit care exerseaza abilitati variate, cum sunt cele manuale, cognitive sau imaginative.
Centrul  « Joc de rol »
Este spatiul in care copiii se exprima pe sine, isi exprima nevoile, dorintele, experientele, jocurile lor fiind incurajate de existenta unor materiale ca de pilda: papusi cu accesorii, seturi de joc, masti si costume ale diferitelor personaje, marionete.
Centrul  « Nisip si apa »
Este unul din spatiile preferate de copii din sala de grupa. Destinat experimentelor si constructiei, materialele care populeaza spatiul sunt: coloranti alimentari, palnii, tuburi de plastic, jucarii plutitoare, recipiente specifice jocului in nisip, jucarii pentru nisip.
Materialele din centrele de activitate promovează şi stimulează copiii în utilizarea tuturor senzorilor. Prin experimentare, investigare şi descoperire copiii testează idei şi dobândesc informaţii pe căi proprii. Acesta este modul prin care ei îşi dezvoltă obişnuinţa de a rezolva probleme, de a gândi critic şi de a alege. Va exista un zumzăit în timpul activităţilor în centre, căci copiii interacţionează în
mod spontan cu colegii lor. Rolul echipei de educatori este de a acţiona ca mediatori. Copiii mici nu trebuie forţaţi să continuie o activitate care nu le trezeşte interesul. De aceea, clasa trebuie să fie organizată încât să ofere o gamă largă de activităţi şi materiale dintre care copiii să poată alege.
            Materialele, echipamentele şi mobilierul trebuie să se afle la nivelul copiilor, scaunele pot fi din plastic de culori diferite, iar măsuţele în diferite forme şi dimensiuni. Lucrările copiilor sunt expuse la înălţimea ochilor lor, ei având astfel posibilitatea de a le aseza singuri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu